Descarrega els ESTATUTS DE LA FUNDACIÓ PRIVADA SERVEIS SOCIALS DEL MONTSIÀ

 

Diligència d’aprovació per fer constar que els presents Estatuts de la Fundació Privada Serveis Socials del Montsià foren aprovats pel seu Patronat, en la seva sessió ordinària, de data 2 de novembre de 2023 i ratificats per Resolució de data 13 d’agost de 2024, de la Directora general de Dret, Entitats Jurídiques i Mediació del Departament de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat de Catalunya, en la qual s’acorda la modificació dels articles 2 i 6.

Amposta, 3 de setembre de 2024.

La Secretària del Patronat de la Fundació Privada Serveis Socials del Montsià,
Rosa Acién González.

ÍNDEX

TÍTOL I. DENOMINACIÓ, NATURALESA, DURADA, DOMICILI, ÀMBIT D’ACTUACIÓ I RÈGIM JURÍDIC
Article 1. Denominació, naturalesa i durada.
Article 2. Domicili.
Article 3. Àmbit d’actuació.
Article 4. Règim Jurídic i adscripció de l’entitat.
Article 5. Mitjà propi i servei tècnic.

TÍTOL II. FINALITATS FUNDACIONALS I ACTIVITATS.
Article 6. Finalitats fundacionals.
Article 7. Activitats.
Article 8. Regles bàsiques per a l’aplicació dels recursos a les finalitats.
Article 9. Regles bàsiques per a la determinació dels beneficis.

TÍTOL III. RÈGIM ECONÒMIC.
Article 10. Patrimoni de la Fundació i activitats econòmiques.
Article 11. Disposició i deure de reinversió.
Article 12. Règim comptable i documental.
Article 13. Recursos anuals.
Article 14. Aplicació obligatòria.
Article 15. Despeses de funcionament.
Article 16. Participació en societats.

TÍTOL IV. ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT.
Article 17. El Patronat.
Article 18. Composició del Patronat i requisits per ser-ne membre.
Article 19. Designació, renovació i exercici del càrrec.
Article 20. Gratuïtat.
Article 21. Facultats i delegació de funcions.
Article 22. Règim de convocatòria.
Article 23. Càrrecs.
Article 24. El president/a.
Article 25. El secretari o secretària.
Article 26. Manera de deliberar i adoptar acords.
Article 27. Majoria qualificada.
Article 28. De les actes.
Article 29. Conflicte d’interessos.
Article 30. Cessament.

TÍTOL V. REGULACIÓ D’ALTRES ÒRGANS, COMPOSICIÓ I FUNCIONS.
Article 31. El director/apoderat o directora/apoderada general.

TÍTOL VI. MODIFICACIONS ESTATUTÀRIES I ESTRUCTURALS I DISSOLUCIÓ.
Article 32. Modificacions estatutàries i estructurals i dissolució.
Article 33. Causes de dissolució.
Article 34. Procediment de dissolució i destí del seu patrimoni.

DISPOSICIÓ FINAL .

TÍTOL I. DENOMINACIÓ, NATURALESA, DURADA, DOMICILI, ÀMBIT D’ACTUACIÓ I RÈGIM JURÍDIC

Article 1. Denominació, naturalesa i durada.

La Fundació és una entitat sense ànim de lucre que té el patrimoni, els rendiments i els recursos obtinguts afectats de forma permanent a la realització de les finalitats d’interès general previstes en aquests estatuts. La fundació es denomina FUNDACIÓ PRIVADA SERVEIS SOCIALS DEL MONTSIÀ.
La Fundació té vocació de permanència i es constitueix amb durada indefinida.

Article 2. Domicili.

El domicili de la Fundació queda fixat a la ciutat d’Amposta, carrer Sant Cristòfol, 278-280.

Article 3. Àmbit d’actuació.

La Fundació exerceix les seves funcions majoritàriament a Catalunya. No obstant això, pot actuar a la resta del territori de l’Estat espanyol, així com a escala internacional.

Article 4. Règim Jurídic i adscripció de l’entitat.

La Fundació té personalitat jurídica pròpia i gaudeix de plena capacitat jurídica i d’obrar per l’atorgament de la seva carta fundacional en escriptura pública i la inscripció en el Registre de Fundacions de la Generalitat de Catalunya.
La Fundació es regeix per les declaracions contingudes a la carta fundacional, per les disposicions legals que li són d’aplicació, per les establertes en aquests estatuts i pels acords que adopti el Patronat en l’exercici de les seves funcions.
La Fundació queda adscrita a l’Ajuntament d’Amposta d’acord amb el que disposa la normativa vigent.

Article 5. Mitjà propi i servei tècnic.

La fundació té la consideració de mitjà propi i servei tècnic de qualsevol dels poders adjudicadors que de manera directa o indirecta formen part de l’accionariat de l’entitat fundadora. L’entitat fundadora és l’Hospital Comarcal d’Amposta SAM, i tant aquesta com les entitats, ens i organismes que en depenen o que de manera directa o indirecta formen part de l’accionariat d’ella, tenen la consideració de poders adjudicadors d’acord amb la normativa de contractació pública.
En el seu cas, qualsevol dels poders adjudicadors, si així ho consideren oportú, podran fer a la fundació encàrrecs de gestió, com adjudicar-li contractes, en relació sempre a les activitats compreses dins del seu objecte i finalitats fundacionals, a l’empara de l’article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic. Els anteriors encàrrecs seran d’execució obligatòria, d’acord amb les instruccions fixades per l’entitat que l’encàrrec.
La compensació de l’encàrrec s’establirà per referència a tarifes aprovades per l’entitat de la qual depèn el mitjà propi personificat per a les activitats objecte d’encàrrec realitzades pel mitjà propi directament i, en la forma que reglamentàriament es determini, atenent al cost efectiu suportat pel mitjà propi per a les activitats objecte de l’encàrrec que es subcontracti amb empresaris particulars en el cas que aquest cost sigui inferior al resultat d’aplicar les tarifes a les activitats subcontractes.
Aquestes tarifes es calcularan de manera que representin els costos reals de realització de les unitats produïdes directament pel mitjà propi.
La fundació no podrà participar en licitacions públiques convocades pels podes adjudicadors dels que és mitjà propi, sense perjudici que, quan no concorri cap licitador, se li pugui encarregar l‘execució de la prestació objecte de les mateixes.

TÍTOL II. FINALITATS FUNDACIONALS I ACTIVITATS.

Article 6. Finalitats fundacionals.

La Fundació té per objecte:

a)La prestació, gestió i promoció de tota classe d’activitats, incloses les de tipus gerencial, tècnic i administratiu, referents o relacionades amb serveis socials i sociosanitaris i d’altres anàlegs, serveis educatius i d’ensenyament, ja siguin obligatoris o no obligatoris, centres o establiments d’acció educativa especial que tinguin com a objecte oferir una alternativa al medi familiar inexistents, deteriorat o amb greus dificultats i serveis domiciliaris d’assistència, ajuda i suport.
b)La promoció de la salut i la prevenció de les malalties, en concordança amb els diferents nivells d’assistència social i sociosanitària.
c)La docència relacionada amb les Ciències de la Salut, així com les activitats d’investigació, estudi i divulgació relacionades, col·laborant amb la universitat i demés institucions competents en aquesta matèria.
d)La participació en programes de protecció de la salut.
e)La formació i actualització dels coneixements especialitzats del personal sanitari, i en particular de la pròpia fundació.
f)La promoció del desenvolupament dels recursos sanitaris a través de les accions i programes propis o amb entitats concertades.
g)La prestació del servei de menjador, càtering i altres anàlogues per a equipaments i serveis municipals, l’objecte dels quals s’emmarqui dintre de l’àmbit social, educatiu i socioeducatiu, per tal de promoure i contribuir una alimentació saludable i sostenible en el referits centres.

L’anterior enumeració d’objectius i finalitat de la fundació no té caràcter limitatiu, ni entranya obligatorietat d’atendre a tots, ni un ordre de prelació entre ells.
El Patronat tindrà plena llibertat per seleccionar, entre aquests objectius, els que consideri més oportuns o adequats a les circumstàncies, o realitzar-ne d’altres que compleixin igualment les seves finalitats essencials i la voluntat dels fundadors.

Article 7. Activitats.

Per a la consecució dels fins fundacionals, la Fundació desenvolupa les activitats que el Patronat considera necessàries directament i/o en col·laboració amb altres entitats, institucions o persones, d’acord amb el que estableix la normativa sobre fundacions.
Les activitats relacionades amb els fins fundacionals s’han de dur a terme segons les normes que les regulen específicament, mitjançant l’obtenció, si escau, dels permisos o llicències pertinents.

Les activitats previstes:

•Gestió de la Llar-residència per a gent gran d’Amposta i del Centre de Dia per a gent gran d’Amposta, ubicats al carrer de Cervantes, 43-45 d’Amposta.
•Gestió del Centre de dia d’atenció especialitzada en malalties neurodegeneratives, ubicat al carrer de Barcelona, 71, local, baixos, d’Amposta.
•Gestió del Servei d’Ajuda a Domicili Montsià, ubicat al carrer de Jacint Verdaguer, 11-13 d’Amposta.
•Gestió de la Llar Casal del Jubilat “Manel Ruiz Salgado” d’Amposta, del carrer de Cervantes, 58 d’Amposta.
•Construcció i gestió de residències i centres de dia.
•Impartir cursos per a treballadors familiars, per a auxiliars geriatria i altres de l’àmbit sociosanitari.
•Altres de tipus assistencial, docent i científica dintre de l’àmbit social que puguin exercir-se d’acord amb l’article 6 dels presents Estatuts per tal de donar compliment a les finalitats fundacionals.

Article 8. Regles bàsiques per a l’aplicació dels recursos a les finalitats.

Les rendes i els altres ingressos anuals que obtingui l’entitat s’han de destinar al compliment dels fins fundacionals dins els límits establerts per la legislació vigent.
La Fundació pot realitzar tot tipus d’activitat econòmica, actes, contractes, operacions i negocis lícits, sense més restriccions que les imposades per la legislació aplicable.

Article 9. Regles bàsiques per a la determinació dels beneficis.

Les activitats que realitzi la fundació en compliment de les seves finalitats poden beneficiar les persones físiques o jurídiques, l’activitat de les quals es relacioni amb les finalitats fundacionals esmentades a l’article 6. Conseqüentment, el Patronat de la fundació determinarà i decidirà discrecionalment i amb plena llibertat el programa d’activitats de la fundació, dins de les seves finalitats, i escollirà lliurement els beneficiaris, d’acord amb els principis d’imparcialitat i no discriminació, entre les persones o entitats que justifiquin mèrits per a això, d’acord amb les bases que s’aprovin. Cap membre del Patronat podrà imposar el destí concret dels beneficis de la fundació.

TÍTOL III. RÈGIM ECONÒMIC.

Article 10. Patrimoni de la Fundació i activitats econòmiques.

El patrimoni de la Fundació queda vinculat al compliment dels fins fundacionals. El patrimoni està integrat:
a)Pel capital fundacional, constituït per la dotació inicial, que consta a la carta fundacional;
b)Per tots els béns i drets de contingut econòmic que accepti i rebi la Fundació amb la finalitat d’incrementar el capital fundacional,
c)Per tots els rendiments, fruits, rendes i productes, i els altres béns incorporats al patrimoni de la Fundació per qualsevol títol o concepte.

Article 11. Disposició i deure de reinversió.

1.L’alienació, el gravamen o qualsevol altre acte de disposició dels béns i drets que integren el patrimoni fundacional s’ha de fer a títol onerós i respectant les condicions dels fundadors o dels donants d’aquests béns. En qualsevol cas, l’import obtingut s’ha de reinvertir en l’adquisició d’altres béns i drets que se subroguin en lloc dels alienats o en la millora dels béns de la Fundació.
2.La necessitat i la conveniència de les operacions de disposició o gravamen directe o indirecte han d’estar justificades i acreditades documentalment. El Patronat, abans de fer els actes de disposició, ha de comptar amb la informació adequada per prendre la decisió responsablement.
3.El Patronat ha de comunicar al Protectorat els actes de disposició o gravamen a que es refereix l’apartat 1 d’aquest article en el termini de trenta dies hàbils a partir del moment en què es fan.
4.Es requereix prèvia autorització del Protectorat per fer actes de disposició, gravamen o administració en els casos següents:
a)Si els béns o drets objecte de disposició s’han adquirit amb diners procedents de subvencions públiques.
b)Si el donant ho ha exigit expressament.
c)Si ho estableix una disposició estatutària.
d)Si el producte de l’operació no es reinverteix totalment en el patrimoni de la Fundació.
5.El Patronat pot fer, sempre que sigui necessari i de conformitat amb el que aconsellin la conjuntura econòmica i la legislació vigent, les modificacions convenients en les inversions del patrimoni fundacional.

Article 12. Règim comptable i documental.

1.La Fundació ha de portar un llibre diari i un llibre d’inventari i de comptes anuals.
2.El Patronat d la Fundació ha de fer l’inventari i ha de formular els comptes anuals de manera simultània i amb data del dia de tancament de l’exercici econòmic, de conformitat amb els principis de comptabilitat generalment admesos i amb les disposicions que en cada cas siguin aplicables.
L’exercici s’ha de tancar el 31 de desembre de cada any.
3.Els comptes anuals formen una unitat i estan integrats per:
a)El balanç de situació,
b)El compte de resultats,
c)El compte d’estat de situació de canvis en el patrimoni net,
d)El compte d’estat de situació de fluxos en efectiu i
e)La memòria, en la qual s’ha de completar, ampliar i comentar la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats, i s’han de detallar les actuacions realitzades en compliment de les finalitats fundacionals i concretar el nombre de beneficiaris i els serveis que aquests han rebut, com també els recursos procedents d’altres exercicis pendents de destinació, si n’hi ha, i les societats participades majoritàriament, amb indicació del percentatge de participació.
4.El Patronat ha d’aprovar dintre del sis mesos següents a la data de tancament de l’exercici els comptes anuals, els quals ha de presentar en la forma prevista legalment al Protectorat de la Generalitat de Catalunya per al seu dipòsit en el termini de 30 dies a
comptar de la seva aprovació.
5.El Patronat ha d’aprovar i presentar, en relació amb les inversions financeres temporals que realitzi en el mercat de valors, un informe anual sobre el grau de compliment del codi de conducta que han de seguir les entitats sense ànim de lucre, de conformitat amb la normativa vigent o amb el que disposi l’autoritat reguladora.
6.Els comptes anuals s’han de sotmetre a una auditoria externa quan es donin les circumstàncies legalment previstes.
7.Encara que no es produeixin les circumstàncies legalment previstes perquè els comptes s’hagin de sotmetre a una auditoria, si una tercera part dels patrons la demana per raons justificades, perquè considera que hi ha alguna circumstància excepcional en la gestió de la Fundació que aconsella que es dugui a terme, s’ha de convocar una reunió del Patronat en el termini màxim de trenta dies naturals a comptar de la petició, a fi d’acordar de forma motivada la realització o no-realització de l’auditoria de comptes sol·licitada. Si no es convoca el Patronat en el termini indicat o si, un cop convocat amb aquesta finalitat, no acorda dur a terme l’auditoria, els patrons interessats poden adreçar la seva petició al Protectorat, d’acord amb el que estableix l’article 332.8.4 de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya relatiu a les persones jurídiques.

Article 13. Recursos anuals.

Els recursos econòmics anuals de la Fundació han d’estar integrats per:
a)Les rendes i rendiments produïts per l’actiu,
b)Els saldos favorables que puguin resultar de les activitats fundacionals i
c)Les subvencions i altres literalitats rebudes amb aquesta finalitat que no hagin d’incorporar-se al capital fundacional.

Article 14. Aplicació obligatòria.

La Fundació ha de destinar al compliment dels fins fundacionals almenys el setanta per cent de les rendes i altres ingressos nets anuals obtinguts. La resta l’ha de destinar o bé al compliment diferit de les finalitats o bé a l’increment dels seus fons propis. El Patronat ha d’aprovar l’aplicació dels ingressos.
Si la Fundació rep béns i drets sense que se n’especifiqui la destinació, el Patronat ha de decidir si han d’integrar la dotació o han d’aplicar-se directament a la consecució dels fins fundacionals.
L’aplicació d’almenys el setanta per cent dels ingressos al compliment de les finalitats fundacionals, s’ha de fer efectiva en el termini de quatre exercicis a comptar de l’inici del següent al de l’acreditació comptable.

Article 15. Despeses de funcionament.

Les despeses derivades del funcionament del Patronat i dels seus òrgans delegats, sense comptar a aquest efecte el cost de les funcions de direcció i gerència, no poden ser superiors al 15% dels ingressos nets obtinguts durant l’exercici.

Article 16. Participació en societats.

La Fundació pot constituir societats i participar-hi sense necessitat d’autorització prèvia, llevat que això comporti l’assumpció de responsabilitat personal pels deutes socials.
La Fundació ha de comunicar al Protectorat en el termini de 30 dies l’adquisició i tinença d’accions o participacions socials que li confereixin, directament o indirectament, el control de societats que limitin la responsabilitat dels socis.
En tot cas, l’exercici per part de la Fundació de tasques d’administració de societats ha de ser compatible amb el compliment dels fins fundacionals.

TÍTOL IV. ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT.

Article 17. El Patronat.

El Patronat és l’òrgan de govern i l’administració de la Fundació, la representa i gestiona, i assumeix totes les facultats i funcions necessàries per a la consecució dels fins fundacionals.

Article 18. Composició del Patronat i requisits per ser-ne membre.

El Patronat és un òrgan col·legiat integrat per persones físiques o jurídiques i constituït per un mínim de tres membres i un màxim d’onze membres.
Podrà ser membre del Patronat qualsevol persona física amb capacitat d’obrar plena; que no es trobi inhabilitada o incapacitada per exercir funcions o càrrecs públics o per administrar béns i no hagi estat condemnada per delictes contra el patrimoni o contra l’ordre socioeconòmic o per delictes de falsedat.

Les persones jurídiques han d’estar representades en el Patronat, d’una manera estable, per la persona en qui recaigui aquesta funció d’acord amb les normes que les regulin, o per la persona que designi a aquest efecte el corresponent òrgan competent.

Article 19. Designació, renovació i exercici del càrrec.

El primer Patronat s’ha de designar a la carta fundacional. El nomenament de nous patrons i el cobriment de vacants es farà de la manera següent:
a)Fins a set patrons seran designats pel Ple de l’Ajuntament d’Amposta d’entre els seus propis membres, que tindran la consideració de patrons nats.
b)La resta de patrons, fins completar el màxim previst en aquests estatuts seran nomenats pel Patronat.
El càrrec dels patrons nats s’ostentarà mentre s’exerceixi el càrrec pel qual va ser designat conforme l’estipulat en l’apartat a) anterior.
Els Patrons electes exerceixen els seus càrrecs per un termini de quatre anys, i són reelegibles indefinidament per períodes d’igual durada.
Els membres del Patronat entren en funcions després d’haver acceptat expressament el càrrec mitjançant alguna de les formes establertes en la legislació aplicable.

Article 20. Gratuïtat.

Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament, sens perjudici del dret a ser reemborsats de les despeses degudament justificades i a al indemnització pels danys que els ocasioni el desenvolupament de les funcions pròpies del càrrec.

Article 21. Facultats i delegació de funcions.

Correspon al Patronat totes les facultats que té estatutàriament atribuïdes i, en general, les que requereixi per a la consecució dels fins fundacionals, sense més excepcions que les establertes en la legislació aplicable i en aquests estatuts.

El Patronat pot delegar les seves funcions de conformitat amb aquests estatuts i la legislació aplicable. En tot cas, son indelegables i corresponen al Patronat amb caràcter exclusiu les facultats següents:
a) La modificació dels estatuts.
b) La fusió, l’escissió o la dissolució de la Fundació.
c) L’elaboració i l’aprovació del pressupost i dels document que integren els comptes anuals.
d) Els actes de disposició sobre béns que, en conjunt o individualment, tinguin un valor superior a una vintena part de l’actiu de la Fundació, llevat que es tracti de la venda de títols valor amb cotització oficial per un preu que sigui almenys el de cotització. Tanmateix, es poden fer apoderaments per a l’atorgament de l’acte corresponent en les condicions aprovades pel Patronat.
e) La constitució o la dotació d’una altra persona jurídica.
f) La fusió, l’escissió i la cessió de tots o d’una part dels actius i els passius.
g) La dissolució de societats o d’altres persones jurídiques.
h) Els que requereixen d’autorització o l’aprovació del Protectorat.
El que disposa aquest article s’ha d’entendre sense perjudici de les autoritzacions del Protectorat que siguin necessàries o de les comunicacions que se li hagin de fer de conformitat amb la legislació vigent.

Article 22. Règim de convocatòria.

22.1. El Patronat es reuneix en sessió ordinària almenys una vegada a l’any, i obligatòriament durant el primer semestre de l’any natural amb la finalitat d’aprovar els comptes anuals de l’exercici anterior.
S’ha de reunir en sessió extraordinària, prèvia convocatòria i a iniciativa del seu president/a, tantes vegades com aquest/a ho consideri necessari per al bon funcionament de la Fundació. També s’ha de reunir quan ho sol·liciti una quarta part dels seus membres, i en aquest cas la reunió s’haurà de fer fins dels trenta dies següents a la sol·licitud.
22.2. El Patronat es pot reunir excepcionalment mitjançant videoconferència, multiconferència o qualsevol altre sistema que no impliqui la presència física dels patrons. En aquests casos és necessari garantir la identificació dels assistents a la reunió, la continuïtat en la comunicació, la possibilitat d’intervenir en les deliberacions i l’emissió del vot. La reunió s’ha d’entendre celebrada al lloc on es trobi el president. En les reunions virtuals s’han de considerar patrons assistents aquells que hagin participat en la multiconferència i/o videoconferència.
La convocatòria de les reunions correspon al president i ha de contenir l’ordre del dia de tots aquells assumptes que s’han de tractar en la reunió, es poden incloure temes urgents o sobrevinguts a petició del president, sempre que a la reunió assistissin tots els patrons i ho acceptessin per unanimitat, de conformitat amb els articles 312-4 i 312-5 del CCCat.
22.3. Cursarà la convocatòria la secretaria, per manament del president, per qualsevol mitjà idoni perquè, amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores, pugui arribar a coneixement dels patrons.
22.4. Seran vàlids els acords sense reunió, mitjançant l’emissió del vot per correspondència postal, comunicació telemàtica o qualsevol altre mitjà, sempre que quedin garantits els drets d’informació i de vot, que quedi constància de la recepció del vot, i que se’n garanteixi l’autenticitat. En el seu cas, s’entén que l’acord s’adopta al lloc del domicili de la fundació i en la data de recepció del darrer dels vots vàlidament emesos.
22.5. No caldrà convocatòria quan es trobin reunits tots els membres de l’òrgan i acceptin per unanimitat celebrar la sessió.

Article 23. Càrrecs.

El president del Consell d’Administració de l’entitat Hospital Comarcal d’Amposta, SA Municipal serà designat president del Patronat. El patronat podrà nomenar, per majoria dels seus membres, un vicepresident.
El patronat també designarà per majoria dels seus membres, un secretari que podrà no pertànyer al Patronat, en aquest cas tindrà dret a assistir amb veu però sense vot a les seves reunions, d’acord amb el que disposa l’art. 312-3.1 del CCCat.
Els Patrons que no ocupen cap d’aquests càrrecs tenen la condició de vocals.

Article 24. El president/a.

El president/a i, en la seva absència, el vicepresident/a tenen les facultats següents:
a) Representar institucionalment la Fundació.
b) Ordenar la convocatòria, fixar-ne l’ordre del dia i presidir, suspendre i aixecar les sessions del Patronat, així com dirigir les deliberacions.
c) Decidir amb el seu vot de qualitat el resultat de les votacions en cas d’empat.
d) La resta de facultats indicades en aquests estatuts i aquelles que li siguin expressament encomanades pel Patronat, d’acord amb el que preveu la normativa aplicable.

Article 25. El secretari o secretària.

La secretària convoca, en nom del president/a, les reunions del Patronat i n’estén les actes, conserva el llibre d’actes i lliura els certificats amb el vistiplau del president/a o per ordre, en la seva absència, del vicepresident/a.
Així mateix exerceix les altres funcions que són inherents al seu càrrec i li atribueixen aquests estatuts.

Article 26. Manera de deliberar i adoptar acords.

El Patronat queda vàlidament constituït en primer convocatòria quan assisteixen a la reunió, en persona o representats en la forma legalment permesa, la meitat més un dels patrons. En segons convocatòria és necessària l’assistència d’una quarta part dels seus membres, sense que això impliqui en cap cas que el patronat s’entengui vàlidament constituït amb l’assistència d’un sol patró.
Els membres del Patronat poden delegar per escrit a favor d’altres patrons el seu vot respecte d’actes concrets. Si un patró ho és perquè té la titularitat d’un càrrec d’una institució, pot actuar en nom seu la persona que pugui substituir-lo segons les regles d’organització de la mateixa institució.
Cada patró té un vot i els acords s’adopten per majoria de vots dels assistents, presents i representats, a la reunió. En cas d’empat decideix el vot de qualitat del president/a. El director/a, si no és patró, pot assistir amb veu però sense vot a les reunions del Patronat quan hi és convocat. Si, d’acord amb la normativa legal, és patró, pot assistir-hi amb veu i vot.
El Patronat també pot convidar a assistir a les reunions, amb veu i sense vot, les persones que consideri convenient. També poden assistir a aquestes reunions, amb veu i sense vot, les persones que el Patronat consideri convenient convidar-hi.
Llevat del que disposa l’article 27, els acord es prendran per majoria simple dels patrons assistents.

Article 27. Majoria qualificada.

Serà necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels patrons assistents per a l’adopció dels següents acords:
a) Realització d’actes de disposició sobre els béns i drets que constitueixen el patrimoni fundacional.
b) Modificació d’estatuts.
c) Aprovació del pressupost.
d) Escissió, fusió o dissolució o extinció de la fundació.

Article 28. De les actes.

De cada reunió, la secretària n’ha d’aixecar l’acta corresponent, que ha d’incloure la data, el lloc, l’ordre del dia, les persones assistents, un resum dels assumptes tractats, les intervencions de que s’hagi sol·licitat que quedi constància i els acords adoptats, amb indicació del resultat de les votacions i de les majories.
Les actes han de ser redactades i firmades per la secretària amb el vistiplau del president/a i poden ser aprovades pel Patronat a continuació d’haver-se realitzat la sessió corresponent o bé en la pròxima reunió. No obstant això, els acords tenen força executiva des de la seva adopció, excepte si es preveu expressament, en els estatuts o a l’hora d’adoptar l’acord, que no son executius fins a l’aprovació de l’acta. Si son d’inscripció obligatòria, tenen força executiva des del moment de la inscripció.
La Fundació ha de portar un llibre d’actes en el qual constin totes les que hagin estat aprovades pel Patronat.

Article 29. Conflicte d’interessos.

1.Si hi ha conflicte d’interessos entre la fundació i alguna persona integrant d’un dels seus òrgans, s’ha de procedir d’acord amb el que estableix l’article 312.9 de la Llei 4/2008 i, si s’adopta un acord o s’executa l’acte en qüestió, s’ha de comunicar al Protectorat en un termini de trenta dies.
2.Els patrons i les persones que hi estiguin especialment vinculades no poden subscriure amb la fundació, sense autorització prèvia del Protectorat, contractes de compravenda o arrendament de béns immobles o de béns mobles d’extraordinari valor, de préstec de diners, ni de prestació de serveis retribuïts, sens perjudici de la regulació continguda en l’article 31 dels Estatuts.
3.Els patrons i les persones indicades en l’article 312.9.3 de la Llei 4/2008 han d’abstenir-se de participar en tot tipus de negoci i activitats financeres que puguin comprometre l’objectivitat en la gestió de la fundació.
4.S’equipara a l’interès personal, a l’efecte d’apreciar l’existència d’un conflicte d’interessos, l’interès de les persones següents.
5.En el cas que es tracti d’una persona física, el del cònjuge, el d’altres persones amb qui hom estigui especialment vinculat per lligams d’afectivitat, els dels seus parents en línia recta sense limitació i en línia col·lateral fins al quart grau de consanguinitat o el segon
d’afinitat, i el de les persones jurídiques en les quals hom hagi exercit funcions d’administració o amb les quals hom constitueixi, directament o per mitjà d’una persona interposada, una unitat de decisió, d’acord amb la legislació mercantil.
6.En cas que es tracti d’una persona jurídica, els dels seus administradors o apoderats, el dels socis de control i el de les entitats que hi formin una unitat de decisió, d’acord amb la legislació mercantil.

Article 30. Cessament.

1. Els patrons cessen en el càrrec per les causes següents:
a) Mort o declaració d’absència, en el cas de les persones físiques, o extinció, en el cas de les persones jurídiques.
b) Incapacitat o inhabilitació.
c) Cessament de la persona en el càrrec per raó del qual formava part del Patronat.
d) Finalització del termini del mandat, llevat que es renovi.
e) Renúncia notificada al Patronat.
f) Sentència judicial ferma que estimi l’acció de responsabilitat per danys a la Fundació o que decreti la remoció del càrrec.
g) Les altres que estableixen la llei o els estatuts.
2. La renúncia al càrrec de patró ha de constar de qualsevol de les formes establertes per a l’acceptació del càrrec però només produeix efectes davant tercers quan s’inscriu en el Registre de Fundacions.

TÍTOL V. REGULACIÓ D’ALTRES ÒRGANS, COMPOSICIÓ I FUNCIONS.

Article 31. El director/apoderat o directora/apoderada general.

El Patronat pot nomenar un director o diversos directors/apoderats o directores/apoderades generals que desenvolupin de forma solidària o mancomunada la direcció executiva de la Fundació. Aquest càrrec pot ser ocupat per un patró només si no concorren les circumstàncies a què fa referència l’article 332.2.1 de la Llei 4/2008, cas en què la relació laboral o professional s’ha d’articular mitjançant un contracte que determini clarament les tasques laboral o professionals que es retribueixen, les quals han de ser diferents de les pròpies del càrrec de patró, amb l’autorització prèvia del Protectorat.
El càrrec de director/apoderat o directora/apoderada és retribuït, en els termes que es consideren adequats a la naturalesa i a la representativitat pròpies del càrrec i a les seves funcions.
Quan no és patró, el director/apoderat o directora/apoderada assisteix a totes les reunions del Patronat a què se’l convoca i pot intervenir-hi amb veu però sense vot.

TÍTOL VI. MODIFICACIONS ESTATUTÀRIES I ESTRUCTURALS I DISSOLUCIÓ.

Article 32. Modificacions estatutàries i estructurals i dissolució.

El Patronat, mitjançant un acord adoptat de conformitat amb l’establert en l’article 27 d’aquests estatuts i la normativa aplicable, i prèvia convocatòria expressa, pot modificar els estatuts, acordar la fusió, l’escissió o la dissolució o extinció de la Fundació, amb l’autorització del Protectorat d’acord amb la legislació aplicable.

Article 33. Causes de dissolució.

La Fundació es dissoldrà per les causes següents:
a) Compliment íntegre de la finalitat per a la qual s’ha constituït o impossibilitat d’assolir-la, llevat que sigui procedent modificar-la i que el Patronat n’acordi la modificació.
b) Il·licitud civil o penal de les seves activitats o finalitats declarada per una sentència ferma.
c) Obertura de la fase de liquidació en el concurs.
d) Les altres que estableixen la llei o els estatuts.

Article 34. Procediment de dissolució i destí del seu patrimoni.

1.La dissolució de la Fundació requereix l’acord motivat del Patronat adoptat de conformitat amb l’establert en l’article 27 d’aquests estatuts i l’ha d’aprovar el Protectorat.
2.La dissolució de la Fundació obre el període de liquidació, la qual han de dur a terme el Patronat, els liquidadors, si n’hi ha, o, subsidiàriament, el Protectorat.
L’extinció determina la cessió global de tots els actius i els passius de la Fundació. Aquesta cessió global, un cop determinats l’actiu i el passiu, s’ha de publicat en els termes exigits
per la normativa vigent, i amb l’autorització prèvia del Protectorat, s’ha d’adjudicar el patrimoni a altres fundacions o entitats sense ànim de lucre, amb finalitats anàlogues a les de la Fundació o bé a entitats públiques. En tot cas, les entitats destinatàries del patrimoni han de ser entitats beneficiàries del mecenatge d’acord amb la legislació fiscal vigent.
3.Si no es pot fer una cessió global, cal procedir a la liquidació dels actius i els passius i a l’haver que en resulta se li ha de donar l’aplicació establerta en l’apartat 2.

DISPOSICIÓ FINAL

En allò que no sigui previst en els presents estatuts, serà d’aplicació la legislació vigent de la Generalitat de Catalunya sobre Fundacions i altres disposicions que en el futur es poguessin promulgar i que la substitueixin, complementin o modifiquin.